Goed slapen doe je zo…

Lekker slapen, wie wil dat nu niet?

Goed slapen doe je zo…

Lekker slapen… Hoe zou dat voor jou zijn? Niet meer moe zijn in de ochtend en fris en fruitig je bed uit kunnen komen? Overdag genoeg energie hebben? Vraag eens aan iemand die altijd lekker slaapt, wat hij/zij daarvoor doet. Ik weet het antwoord al. Hij of zij zou zeggen: “ik doe helemaal niets, ik ga liggen en ik val in slaap”. Dat klinkt vrij simpel als je het zo terug leest. Maar is het echt zo simpel? Laten we hier eens op in gaan.

Hoe werkt het bij slapen en je brein?

Externe en interne factoren hebben invloed op je slapen en je brein. Als je druk in je hoofd bent, dan staat je lijf in de actiestand en actie betekent dat je brein denkt dat het niet veilig is. Slapen is dan geen goed idee. Er is gevaar en daardoor krijg je een stressreactie. Onze hersenen willen namelijk bij gevaar vechten of vluchten, omdat ons stresssysteem nog steeds functioneert zoals bij dieren en niet is aangepast door de tijd heen.

Om erachter te komen waar het slechte slapen vandaan komt, kun je jezelf de volgende vragen stellen:

- Hoe ziet je slaapkamer eruit. Opgeruimd en rustig, of juist niet? Voel jij je daar veilig en rustig?

- Wat doe je 1 uur voordat je gaat slapen, bouw je je dag langzaam af?

- Hoe laat ga je naar bed en hoe laat sta je op? Past dit ritme bij je bioritme?

Maar ook je innerlijke factoren zijn van belang:

- Ben je onrustig en altijd gehaast op een dag?

- Zit je constant te piekeren? Heb je gedachten waar je de hele tijd mee bezig bent?

- Leef je naar je eigen normen en waarden?

Zo zie je maar dat er meerdere factoren zijn die invloed hebben op je slaap. Zorgen dat er meer rust is en je meer in balans bent op alle vlakken zorgt ervoor dat de slaap welkom is.

Welke klachten kun je ondervinden als je slecht slaapt?

vaak klachten zoals vermoeidheid, gebrek aan energie, in slaap vallen rond een uur of 8 ’s avonds, in de ochtend moeilijk uit je bed kunnen komen, prikkelbaar, ’s nachts wakker liggen, piekeren en ga zo maar door.Voor degenen die geen goede nachtrust hebben en/of kwalitatief geen goede slaap, krijgen Uiteindelijk rusten lichaam en geest beiden niet goed uit en kunnen de klachten zodanig worden dat je uitgeput raakt zowel mentaal als fysiek. Je belandt in een vicieuze cirkel en de druk van moeten slapen wordt groter en dat werkt averechts. Herkenbaar?

Hoe kun je leren beter te slapen?

Slapen is overgave. Het is net als het weer, je kunt het niet sturen. Slapen is leren loslaten. Zoals in het begin beschreven geven mensen die goed slapen aan dat ze er niets voor doen. En als laatste…Goed slapen begint al overdag! (door voldoende rust- en herstelmomenten in te bouwen)

Hier een aantal tips:

- Slaap hygiëne: de 3 R’s van Rust, Regelmaat en Reinheid.

- Rust: bouw rustmomenten en mini-breaks in overdag. De hele dag hollen en van alles moeten geeft stress. Juist naar de avond toe is het belangrijk om af te bouwen. Maar ook tussen je activiteiten door rustmomenten inbouwen, zodat je brein alvast prikkels kan verwerken.

- Regelmaat: houd structuur aan in je bedtijden. Volg je biologische klok. Overdag slapen zorgt ervoor dat je niet voldoende slaapbehoefte hebt en je dus denkt dat je slaap inhaalt, maar vervolgens ’s nachts weer wakker ligt.

- Reinheid: zorg voor een fijne, opgeruimde slaapkamer, waar je je veilig en geborgen voelt en waar je slaapt…. en niet werkt, tv kijkt, sport. Bij reinheid hoort ook verminderen van alcohol, roken en koffiedrinken, omdat dit je lijf in de actiestand zet.

- Verminder je drukte/stress. Door overdag al rustmomenten in te plannen, kunnen je hersenen alvast prikkels verwerken, waardoor de kwaliteit van de slaap in de nacht beter is.

- Ademhalingsoefeningen om je ademhaling en hartslag naar beneden te brengen.

- Powernap in de middag, maar dan wel voor 15:00 uur (bij nachtdiensten kun je dit voor je nachtdienst doen). Daarbij rust je maximaal 20/30 minuten uit. Niet langer.

- Mindfullness, maar niet om in slaap te vallen, maar om een rustig lijf te krijgen.

- Leer te accepteren dat je wakker ligt, want dan ben je niet meer aan het vechten tegen het moeten slapen. Die bereidheid om wakker te liggen is een eerste stap in de goede richting.

Tot slot

Besef dat als jij je lijf in de actiestand zet (door je druk te maken in je hoofd, door te eten/koffie/roken vlak voordat je gaat slapen, door steeds op je wekker te kijken, door uit je bed te gaan), je brein denkt dat er actie nodig is. Actie laat de slaap niet welkom zijn. Rust en accepteren dat je wakker ligt daarentegen wel!!

Wil je meer weten over gezonde leefstijl of voeding?

Neem dan een kijkje op mijn andere blogs. Je kunt mij ook volgen op mijn Facebookpagina.

Geplaatst op donderdag 15 april 2021.

Over OnTrack Coaching

Dit bericht is geschreven door OnTrack Coaching. Het bedrijf valt onder coaching uit Zwolle. Trefwoorden van OnTrack Coaching uit Dalfsen : coachingpraktijk, leefstijlcoaching, vitaliteitscoach, gezonde leefstijl, burn-out specialist, voedingscoach, duurzame veranderwens, coaching .

Lees meer over OnTrack Coaching.